SESI
TEMUBUAL
Tarikh : 17/2/2015
Masa :
9.00 Am-10.30am
Tempat
: Lembaga Lada
Malaysia Cawangan Bintulu (Saraspice)
Nama : En Clifford Terry
Ningkan
Jawatan
: Penyelia Cawangan
Bintulu
Video
:
KESIMPULAN
Berdasarkan
sesi temubual ini kami telah mempelajari pelbagai kaedah dan strategik
pemasaran produk dalam sesebuah organisasi. Melalui sesi temubual ini dapatlah
kami kaitkan dengan projek kami iaitu rancangan perniagaan, Syarikat Lada Hitam
DAA Sdn. Bhd.
- Produk lada Saraspice menggunakan saluran Lembaga Lada Malaysia kerana produk Saraspice dikawal dan diseliakan oleh Lembaga Lada Malaysia maka harga ditentukan oleh Lembaga Lada Malaysia.
- Kebanyakan produk di export ke luar negara bagi memperluaskan pasaran lada. Antaran negara tersebut ialah Singapura, Korea, Japan dan Negara-Negara Eropah. Skop pasaran antarabangsa lebih meluas berbanding pasaran tempatan.
- Bagi mendapatkan bekalan Saraspice telah menggunakan pasaran hadapan lada fizikal (PHLF). Program ini bertujuan untuk mekanismakan pasaran yang wujud untuk memudahkan para pekebun menjual sebahagian stok mereka pada masa hadapan. Pekebun dapat menjamin pendapatan pada paras harga ditetapkan ketika proses penghantaraan.
- Lembaga lada Malaysia mengikuti program-pogram seperti pameran halal showsace (MIHAS),MAHA, INOVASI MPB, East Asia Plant Variety Protection (EAPVP), pameran jelajah di Kelantan, perlis, Terengganu dan acara tahunan seperti PAPER DAY, demonstrasi masakan selebriti bagi memasarkan dan mengkomersialkan lada hitam.
- Antara jenis produk lada hitam yang dipasarkan adalah makanan seperti sos lada, Gula-gula lada dan serbuk lada. Bagi barangan kosmetik seperti pencuci muka, minyak wangi, juga dipasarkan secara Eksport.
- Melalui pemerhatian kami produk Saraspice mempunyai nilai dalam pembungkusan mereka. Mereka memaparkan bungkusan yang menarik seperti gambar dibawah :
No comments:
Post a Comment